Influencer marketing, wat is het en wanneer ga je van start?

By 15 maart 2016 Geek

Influencer marketing, wat is het?

 

De afgelopen maanden verschenen er heel wat foto’s op social media kanalen zoals Instagram en Facebook waarbij de persoon in kwestie “reclame” maakt voor een bepaald merk, product of dienst. In de meeste gevallen krijgen deze influencers gesponsorde producten toegestuurd in ruil voor een foto of een blogpost over het product. Kortom, influencer marketing is het inzetten van invloedrijke personen om de doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Je maakt gebruik van het bereik en de impact van de influencer om jouw doelgroep te bereiken en te beïnvloeden.

In het huidige digitale tijdperk kan iedereen influencer worden. Denk maar aan alle bloggers en social media influentials. Bekende personen zoals voetballers en filmsterren komen al lang niet meer geloofwaardig over en zijn vandaag de dag niet meer de manier om de aandacht te trekken van je doelgroep. Bloggers daarentegen doen het de laatste jaren bijzonder goed. Deze zijn in de ogen van de consument vaak oprechter en delen maar al te graag hun mening (over een product) met de wereld.

 

Starten met influencer marketing

 

Influencer marketing kan je gebruiken om:

  • Een nieuw product te lanceren
  • Je website en social media kanalen te promoten
  • Engagement te creëren
  • Naamsbekendheid te verkrijgen

 

The benefits

 

Bloggers en influencers posten maar al te graag foto’s op Instagram over een product of merk waar ze enthousiast over zijn. De ideale manier dus om naamsbekendheid te verkrijgen! Let op, kies jouw influencers zorgvuldig uit. Niet elke Instagrammer met een hoop volgers is geschikt om jouw merk te “vertegenwoordigen”. Zorg dat de persoon uitstraalt wat jouw bedrijf ook naar de buitenwereld toe wil uitstralen.

Nog een voordeel is dat influencers in rechtstreeks contact staan met hun volgers. De interactie is ontzettend belangrijk. De volgers van een influencer reageren vaak op foto’s en blogposts. De manier dus om engagement te creëren.

Daarnaast kan influencer marketing een nieuw product onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep. Laat influencers het verhaal achter het product vertellen en geef hen de ruimte om hun mening erover neer te pennen.

Het kan goed zijn dat jouw product of dienst al goed ingeburgerd is bij jouw doelgroep, maar dat jouw social media kanalen wel een boost kunnen gebruiken. Heeft jouw bedrijf al ervaring met takeovers? Laat een influencer, die bij de visie van jouw bedrijf aansluit, enkele social media accounts overnemen voor een bepaalde tijd. We denken hierbij spontaan aan het account op Snapchat. Omdat deze influencer enige tijd jouw account overneemt, zullen er automatisch ook volgers van de influencer nieuwsgierig zijn naar jouw merk.

Hou er rekening mee dat het belangrijk is om vooraf te bepalen via welke kanalen de influencer jouw doelgroep het best bereikt. Misschien maakt jouw doelgroep helemaal geen gebruik van Snapchat, maar is jouw doelgroep hoofdzakelijk actief op Facebook. Het is aan te raden om dit op voorhand uit te zoeken!

 

Schermafbeelding 2016-03-15 om 14.16.17